Thursday, June 18, 2009

Nur Demam

Dah beberapa hari ku tak berblogging. Seperti biasa, every weekend ku balik kampung. Weekend baru ni turn balik ke kampung hubby kat Mentakab. Camtu le rutinnya. Minggu ni balik kampung hubby, next weekend balik kampung ku pulak. Aktiviti ni dah berjalan dan berterusan semenjak ku mula menikah lagi. Tapi, semenjak Along dah tiada, bila balik ke kampung hubby kat Mentakab, hari Sabtu kami akan ke Kg. Lebu, Bentong, menziarah pusara Along di sana. Balik dari Kg Lebu, biasanya petang tu kami lepaq je la kat umah.
Weekend baru ni tambah satu lagi destinasi, Ahad tu, kami ke HKL. MIL warded sebab ada problem sikit kat perut dia. Ada la buat minor surgery. Nak kata surgery pun tak le jugak, tak reti le nak describe camne. Tapi Ahad tu dari pagi sampai petang la kami di HKL. Seperti biasa, kami akan singgah kat wholesaler tudung untuk ambik stok tudung. Business lah pulak weh..
Balik dari KL petang tu, si Nur asyik meragam dalam kereta. Dia dah start selsema. Malam tu balik ke Kuantan badan dia dah start dedar (ni bahasa tempat ku, maksudnya, start panas-panas suam). Next morning tu badan Nur dah panas. Selsema makin beria. So, kami decided bawak Nur ke klinik. Doktor bagi ubat demam, ubat batuk and selsema. Ku tak beri Nur makan pun. (Hee..benornya ku ke klinik tu untuk ambik MC ku. MC jaga anak demam....Boley kan gitu...!!) Ku continue bagi nenen kat Nur. Ku ada terbaca dalam satu artikel tu, kalau anak demam, seboleh-bolehnya jangan cepat sangat bagi ubat demam kat dia. Sebab, masa dia demam, badan dia akan cuba lawan kuman kat badan dia. Demam tu adalah satu mekanisma badan dia untuk fight kuman tu. Kalau breastfeeding baby, continue beri dia breastmilk. Beri kerap sikit supaya badan dia tak cepat kering.
Alhamdulillah, the next morning, demam Nur dah kebah (ni pun bahasa kg ku, maksudnya dah pulih).
Tapi ku decided tambah satu hari cuti, saja nak observe Nur. Alhamdulillah..Nur dah OK. Asyik main je dia. Nur pun dah mula nak angkat-angkat punggung dia dan tangan dia. Dah nak mula merangkak. Sebelum ni asyik melaju dan menjulur je. Dah la laju semacam dia melaju, pas tu nampak je ada menda-menda kat lantai, semua dia nak kutip. Haru woo.. Haa..ni le muka si budak demam tu. Siap ada selsema kat hidung lagi. Sian Nur...







Hari ku lepaq kat rumah ngan Nur tu ku tertonton la rancangan Apa Kata Wanita kat TV1 ke TV2 ye? Lupa lah pulak. Antara tetamu jemputannya ialah Dato' Dr Noor Laily Binti Abu Bakar. Dia cerita fasal Institut NURY nya. Ada la dia cakap, kalau lah semua ibubapa tahu tentang pentingnya proses perkembangan anak-anak yang bermula dari meniarap, melunjur, menjulur, melaju, merangkak dan seterusnya, tentu ibubapa akan sabar menunggu anak-anaknya itu menjalani semua proses-proses perkembangan itu mengikut tahapnya satu-persatu.
Sekiranya dia mampu, kata Dr Noor Laily, dia akan pastikan tidak ada penggunaan walker sama sekali kepada anak-anak ini. Kerana, penggunaan walker ini telah menyebabkan salah satu proses yang amat penting dalam perkembangan otak anak-anak iaitu merangkak telah ditinggalkan. Penggunaan walker seolah-olahnya memaksa anak untuk berjalan dengan cepat sebelum dia belajar merangkak. Apa yang menakutkan, kesan dari proses yang ditinggalkan itu akan mengakibatkan masalah yang besar kepada 'anak-anak walker' ini apabila dia besar nanti. Antaranya, dia mungkin menjadi seorang Boss apabila besar nanti, tetapi dia akan menjadi seorang Boss yang cepat baran, pembengis dan suka menghempas fail. Mengapa? Kerana dia tidak mempunyai sifat kesabaran yang tinggi dalam dirinya yang antaranya dipupuk dan dirakamkan dalam mindanya semasa proses merangkak tadi.
Woaa...ku baru nak pergi ricky walker kat Anakku dan East Coast Mall, nampak gayanya, cancel lah. Sudahnya, petang tu ku sama-sama merangkak ngan Nur, main tepuk-tepuk semut kat lantai....!! Nur punya fasal, semua jadi..




No comments:

Post a Comment

So adorable