Wednesday, June 3, 2009

Mengapa Susu Ibu Adalah Yang Terbaik



Entry ku hari ni ialah pengisian ilmu. Tajuk kat atas tu sama ngan tajuk dari mana sumber ilmu ni ku dapat. Dari Malajah Mingguan Wanita bilangan 1332 edisi 29 Mei - 4 Jun. Ruangan Permata Hatiku dalam majalah ni memang antara ruangan favourite ku. Ruangan ni ditulis oleh Dato' Dr Noor Laily dari Institut Pembangunan Keluarga dan Kanak-Kanak NURY.
Yang menarik perhatian ku dibawah tajuk ni ialah : "Kajian yang lama telah sah menunjukkan bahawa susu ibu mengandungi bahan-bahan yang boleh meningkatkan sistem ketahanan disamping ada juga bahan-bahan yang boleh melawan bakteria, kulat dan virus itu. Kajian yang terkini menunjukkan bahawa antara yang amat penting dalam susu ibu ialah sejenis protein yang diberi nama Neuclotide. Ia wujud dalam dos yang tinggi dan cukup dalam susu ibu dibandingkan susu lain iaitu anggaran 72gm/liter. Dibandingkan dengan susu lembu, sungguhpun banyak protein tetapi protein yang penting ini ialah hanya dalam lingkungan 32mg/liter sahaja. Kandungan protein susu lembu pada jenis yang lain memanglah tinggi tetapi tidak mencukupi bagi memperkuatkan sistem ketahanan dalam anak kecil atau bayi malah kita orang dewasa yang sentiasa dalam keadaan tertekan atau yang sedang mengidap apa jua penyakit.
Protein Neuclotide perlu untuk membina dan mematangkan Sel-Sel Darah Putih atau T-Lymphocytes yang penting dalam sistem ketahanan manusia. Anak kecil atau bayi memerlukan sistem ketahanan dalaman yang kuat untuk : 1.Melawan jangkitan atau menghalang jangkitan kuman dan bakteria, kulat, virus dan lain-lain. 2. Di dalam rahim ibu, jangkitan boleh menyebabkan keguguran.3.Menghalang pengeluaran bahan lamanya Cyfolcines yang menggalakkan pembiakan atau jangkitan bakteria.4. Menghalang reaksi negatif kepada apa jua vaksin.
Selain dari kekurangan atau kelemahan Sel T atau T-Lymphocytes, kekurangan Neuclotide ini boleh juga menyebabkan organ utama yang mengeluarkan T-Lymphocytes yang diberi nama organ Thymus juga di dalam keadaan yang lemah. Dengan kelemahan ini bukan sahaja T-Lymphocytes tidak matang tetapi jumlah pengeluarannya berkurangan maka anak kecil akan sering sakit dan bila sakit susah sembuh."
Itulah antara isi kandungan dalam artikel tu. Yang lain tu kena baca sendirilah.Ku rasa sangat menarik dan berinformasi dan ini yang buatku lebih bersemangat untuk teruskan penyusuan susu ibu buat Nur.
So, ibu-ibu, mama-mama, mummy-mummy, mak-mak kat luar sana yang sedang dan masih menyusukan anak anda, anda memang telah membuat pilihan yang amat tepat buat anak anda. Ku terjumpa ayat ni "It's not about my right to breastfeed it's about my child's right to eat". Betul sekali. Susu ibu adalah hak anak yang tiada kompromi sama sekali. Jadi susuilah anak anda dengan susu sendiri, bukan susu lembu. Acik support breastfeeding!






No comments:

Post a Comment

So adorable