Tuesday, May 19, 2009

Faris Naqiuddin



Today's entry is about my dearest late son Faris Naqiuddin. Yes, arwah Faris Naqiuddin. He'll turn to 11 this year if he's still alive. He died on 6th June 2007. Just 4 days before he turn to nine. I still remember talking to him a day before he rest in peace.
Along, itulah nama panggilan bagi nya. Walaupun sepanjang hayatnya, Along tak pernah merasa dipanggil Along oleh adiknya sendiri, kerana adiknya, Nur Khadeejah Soleha lahir lapan belas bulan setelah pemergian Along. Seperti tahun-tahun sebelumnya, aku dan hubby sibuk merancang majlis harijadi buat anak tersayang, Along. Ntah kenapa, pada tahun itu, kami tidak tahu apa lagi nak dihadiahkan kepada Along. Aku masih ingat menelefon Along tengahari Selasa itu menanyakan hadiah apa yang Along nak. Dua kali Along jawab "Along nak bagi makan kawan". "Ye la, memang kita nak bagi makan kawan, tapi Along nak hadiah apa, Ummi dan Ayah belikan. " Kita nak bagi kawan makan...". Itu jugak yang Along jawab. Last nya aku & hubby decide nak carikan Along Golf putter set. Yes, Along memang pergi kelas golfing dan dah ada set golf sendiri.
Tetiba, dalam pukul 3.00 petang, abah ku call dari kampung bagitau Along jatuh dan tak sedarkan diri, dan fit.Time tu cuti skolah, dan Along nak tinggal kat kampung. Aku & hubby bergegas balik ke kampung. Sampai kat kampung, Along dah terbaring tak sedarkan diri. Kami call ambulan untuk bawa Along ke hospital. Ambulan lambat sangat, so, kami bawa Along sendiri ke hospital. Hubby ku pangku Along dan sempat panggil Along beberapa kali. Hubby kata, Along sedar juga beberapa kali dan pandang hubby, tapi lepas tu dia pengsan balik. Kat spital, doktor dah try untuk pulihkan keadaan Along, but still tak dapat. Doktor decide refer Along ke HTAA. Aku naik ambulan ngan Along ke HTAA. Hubby ku ikut dengan kereta. Dalam ambulan aku tak lepaskan tangan Along dan tak berhenti membaca apa-apa ayat dan zikir yang ku ingat. Aku pegang kaki dia, aku rasa kakinya sejuk dan mula melurus ke bawah. Aku teringat kata orang antara tanda orang yang sakit akan pergi, kakinya akan melurus. Tapi, ku tolak fikiran tu jauh-jauh. Ah, tak mungkin anakku. Dia kan kecik lagi.
Sampai HTAA, Along terus dimasukkan ke PICU (Paediatric Intensive Care Unit). Malam tu lah aku rasa malam yang cukup panjang dan aku langsung tak tidur. Bila hubby sampai, doktor in charge pun jumpa kami. Katanya mereka sedang cuba. Aku lihat keadaan di bilik ICU tu agak kelam-kabut dengan nurse dan doktor keluar masuk. Aku betul-betul tak sedap hati. Akhirnya jam 11.30 malam, doktor benarkan kami masuk dan tengok Along. Nurse kata Along dah stabil. Sayu dan pilu bila lihat tubuh yang sihat dan montel tu dipasang dengan segala macam wayar dan tiub. Aku pegang sebelah tangan Along. Hubby pegang sebelah lagi. Hubby suruh baca sepotong dari Ayat dalam surah Yasin.."salamaun qaulan mirrabbirrahim.." Aku tengok airmata Along berjurai di pipi dia. Aku tanya nurse, "nurse, kenapa anak saya ni, dia nangis ke ? Nurse jawab, "biasalah tu puan, dia dah sedar tu, tapi tak boleh bukak mata, dia dah bernafas sendiri dah tu". Tiba-tiba aku tengok Along macam susah nak bernafas dan, aku tanya nurse "nurse, kenapa plak anak saya macam susah nak bernafas ?". Nurse terus suruh kami keluar.
Along terus semakin sukar nak bernafas. Macam-macam yang doktor buat untuk stabilkan Along. Pukul 2.00 pagi, doktor datang dan tanya, dia pernah kena macam ni ke?". "Maksud doktor ?" aku tanya balik. "Keluar darah dari mulut tak berhenti dan buang najis warna hitam?" tanya doktor pulak. Aku jawab, tak pernah pun jadi camtu. Aku dan hubby terdiam. Dalam pukul 4.00 pagi, doktor datang lagi. Doktor kata, "Encik, Puan, keadaan anak dah 50/50". Aku dan hubby mintak kebenaran doktor untuk duduk dekat Along dan baca Yasin. Doktor tak benarkan sebab dia kata dia nak try lagi. Kami terus mula telefon saudara-mara dan sahabat-sahabat minta doakan untuk Along. Lepas Subuh, doktor datang lagi. Tapi kali ni doktor tak berkata apa-apa, hanya merenung kami dengan wajah yang amat sayu. Akhirnya hubbyku tanya pada doktor "doktor, anak saya dah takde ye?". Doktor hanya mengangguk. Pada saat itu, aku rasa dunia ini bagaikan gelap dan bumi yang ku pijak tak bertanah.Tak lama kemudian, nurse datang minta kain batik atau apa-apa kain dari aku. Kebetulan, aku memang bawak kain batik untuk spare. Ku berikan pada nurse.
Aku cuba kuatkan diri dan berjalan beriringan dengan hubby untuk menatap Along. Tak tergambar perasaan pilu ku masa tengok jenazah Along dilitup dengan kain batik yang kuberikan itu. "Innalillahiwainnailaihirojiunn.." itulah yang aku ucapkan. Aku tatap wajah Along yang tenang itu. Aku cium dahinya lama-lama. Aku ucapkan padanya "selamat jalan nak, selamat bertemu dengan Pencipta mu. Ummi sayang Along sampai akhirat..".
Urusan pengebumian Along berjalan lancar pagi itu. Syukur segalanya dapat disempurnakan dengan baik dan pantas. Masih tergambar di ruang mata wajah Along yang kali terakhir ku tatap sebelum dikebumikan. Wajahnya amat tenang, seperti sedang tidur amat lena dan yang amat sayu, wajahnya kala itu seperti wajahnya semasa tidur dalam dakapan aku sewaktu masih bayi. Kami kotakan permintaan Along untuk hadiah harijadinya, 'bagi makan kawan'. Kami buat juga majlis harijadinya, tapi tanpa Along. Kami jemput kawan-kawannya datang makan, seperti yang Along pinta.
Along, Ummi sentiasa doakan agar roh Along dicucuri rahmatNya dan Along ditempatkan bersama para anbia, aulia, syuhada, solihin dan mukminin. Mudahan Allah SWT izinkan kita bertemu kembali di syurga FirdausNya nanti. Amiinn.Ummi amat rindukan Along...

2 comments:

  1. Salam umminur, berkaca-kaca mata ku membaca entry ini..al fatihan buat arwah.... maafler, ku rasa ingin tahu betul..ape puncanya pemergian arwah ni?..sorry yer...if umminur sedih nak cite..takpelaa..ku faham

    ReplyDelete
  2. Ummi Nur,

    besar betul dugaan yang Allah turunkan, seberat Yati baca, berat lagi bahu Ummi Nur sekeluarga yang memikulnya. I know u are strong, if you need someone to talk to, singgah la blog Yati ye. Salam kenal dari Yati.

    ReplyDelete

So adorable