Thursday, November 19, 2009

Tip-Tip Menjadi Orang Cemerlang..

1. Sebelum tidur maafkan semua orang tak kira siapa. InsyaAllah, Allah lipat gandakan rezeki. ( hatta tokey kedai runcit yang jual barang berganda mahal. Urgent punya fasal, terbeli lah jugak, walau dalam hati bukan kepalang geram, walau beza harga cuma singgit..singgit tu memang memberikan impak yg besar...!!)



2. Sebelum tidur berdoa, bergantung kepada apa kita hendak sepanjang tidur, otak akan memproses segala impian kita, (ni peranan minda bawah sedar) & InsyaAllah, kita akan berusaha ke arah itu (ada semangat) keesokan harinya. (harap orang lelaki yang dah ber one isteri jgn lah mintak kuota yg lagi is three tu dipenuhi...!!)



3. Makan buah sebelum sarapan, makan tengahari dan makan malam. Ini amat baik untuk penghadaman. Ikutilah cara Rasulullah SAW. Kan Baginda makan kurma dulu sebelum berbuka..kurma tu buah le..)



4. Jangan minum air semasa sedang makan. Minum air selepas 15-30 minit selesai makan.



5. Bila kita minum, masa tegukan yang pertama biarkan air tu selama 10 saat dalam mulut kemudian baru ditelan. Tegukan yang seterusnya baru boleh telan terus. Kenapa ? Sebab air liur mempunyai enzim yang boleh membunuh kuman dalam pankreas dan perut. Air tegukan yang pertama tadi akan membawa segala kuman ini keluar. Macam flush out la dari sistem badan kita.



6. Makan malam sebelum maghrib atau time -time macam waktu buka puasa Ramadhan tu la. Ikut kajian, otak kita akan berfungsi dengan cemerlang lebih kurang 2 jam selepas makan. Jadi bayangkan kalau makan malam pukul 9.00 malam, jadi otak akan berfungsi cemerlang pada pukul 11.00 malam. Habis, pukul berapa nak tidur ? Kan tu namanya ketidakcekapan dalam penggunaan otak dan masa.



7. Amalkan apa-apa yang baik (juga amalan-amalan baik yang baru) selama 21 hari atau lebih berturut-turut. InsyaAllah akan menjadi tabiat yang berkekalan.



8. Buang segala rasa hasad - dengki, dendam dan lain-lain yang tidak baik. Emosi-emosi ini akan membenarkan penghasilan adrenaline berlebihan dan juga penghasilan cortisone dan toksin yang boleh membawa kepada penyakit cepat letih, wajah cepat nampak tua sebelum waktunya, selalu sakit perut dan sebagainya.



Begitulah tip -tip orang cemerlang. Mari sama-sama kita amalkan, mudah-mudahan kita jadi orang yang cemerlang di dunia dan juga di akhirat.

No comments:

Post a Comment

So adorable